وزارت بدر الجمالی‏

نویسندگان

رمضان صیقل

چکیده

مستنصر (خلافت 427 - 487ق) یکی از معروف‏ترین خلفای فاطمی مصر است که مدت زیادی بر مسند قدرت بود. دوران او با این‏که فراز و نشیب‏های زیادی داشت؛ اما یکی از مهم‏ترین و حساس‏ترین دوره‏های تاریخ دولت اسماعیلی مذهب مصر به شمار می‏رود. هنگامی که حکومت اسماعیلی مصر، در سراشیب سقوط قرار گرفت و خطرات داخلی و خارجی آن را تهدید می‏کرد، وزارت به شخصی به نام بدر الجمالی (وزارت 466 - 487ق) سپرده شد و او توانست مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. در این پژوهش، اقدامات سیاسی، اجتماعی و عمرانی بدر و اوضاع بحران زده‏ی مصر، همزمان با به قدرت رسیدن او، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بدر در محاق دربارهء مضامین شعر و شیوهء شاعری بدر چاچی

بدر چاچی از شاعران قرن هشتم هجری قمری و از مقلدان توانای خاقانی است که تا کنون شعر او در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقالی پس از معرفی اجمالی بدرچاچی و بیان موقعیت او درنزدادیبان پارسی گوی هندمضامین شعر و شیوهء شاعری وی مورد بحث قرار خواهدگرفت و در پایان نیز برخی از ویژگیهای کمکاربرد شعر او ارائه خواهدشد.

متن کامل

ماه بدر و آسمان صاف؟

این فرضیه که هوا بوسیله پدیده ماه کامل تحت تأثیر قرار مى‏ گیرد، از نقطه نظر پوشش ابرى مورد بررسى قرار گرفت. تحلیل آمارى داده ‏هاى 44 ساله نشان داد که بین آسمان صاف و ظهور ماه کامل (بدر) ارتباط ظاهرى وجود ندارد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام

ناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

ISSN 2008-6431

دوره 5

شماره شماره 1 - بهار - مسلسل 17 2004

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023